Header foto

Onze visie

Kinderopvang Op ús Pleats volgt niet één bepaalde pedagogische stroming maar combineert van verschillende stromingen bepaalde eigenschappen. Onze visie zou in zijn algemeenheid als volgt kunnen worden omschreven:

Een opvang waar de kinderen zich thuis voelen, waar de ouders zich gehoord voelen en er een goede sfeer hangt onder de teamleden. Bij Op ús Pleats is er volop gelegenheid om gebruik te maken van de ruimte en de vrijheid die het platteland biedt en aan te sluiten bij de (seizoens)activiteiten op de boerderij.Wij werken kindvolgend en willen de kinderen volgend begeleiden in hun ontwikkeling. De pedagogisch medewerkers van Op ús Pleats zorgen voor een veilige en vertrouwde omgeving waarin elk kind tot zijn recht kan komen. Kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn en zich in een eigen tempo te ontwikkelen. Respect voor de eigenheid van het kind staat centraal.

 

Onze visie is geïnspireerd op het gedachtegoed van een aantal pedagogen. Wanneer u op de tekst klikt komt u op de pagina met meer informatie over de pedagoog.

Emmi pikler

Emmi Pikler werd in 1902 in Wenen geboren. Ze werd aan het kinderziekenhuis van de Universiteit van Wenen tot kinderarts opgeleid. Professor Von Pirquet en kinderchirurg Salzer waren haar belangrijkste leermeesters. Zij stonden bekend als zeer progressief in hun benadering van jonge kinderen en dat trok studenten uit de hele wereld. De nadruk lag op preventie en op het belang van vrije beweging en spel en op respectvol omgaan met het kind. 

Klik hier voor meer informatie over deze pedagoog

Marianne Riksen/Walraven

Prof. dr. J.M.A. (Marianne) Riksen-Walraven (geb. 1-3-1949) raakte tijdens haar psychologiestudie gefascineerd door de invloed van vroege sociale ervaringen op de ontwikkeling van kinderen en dat thema is sindsdien altijd het voornaamste onderwerp van haar onderzoek gebleven. Haar promotieonderzoek, een experimentele interventiestudie bij 100 ouder-kind paren, toonde het grote belang aan van de responsiviteit van ouders tijdens de dagelijkse interacties met hun kind in het eerste levensjaar. Hieruit zijn 4 basisdoelen gekomen die wij in de kinderopvang volgen.

Klik hier voor meer informatie over deze pedagoog

Gill Rapley

Op onze kinderopvang werken wij met de Rapleymethode. Deze methode is genoemd naar onderzoekster Gill Rapley wie na onderzoek constateerde dat jonge kinderen heel goed in staat zijn om zelf te besluiten wanneer ze met vast voedsel te starten, mits ze de gelegenheid daartoe krijgen. Tijdens deze methode introduceer je vast voedsel aan het jonge kind door ze het in de originele vorm aan te bieden in plaats van gepureerd.

Klik hier voor meer informatie over deze pedagoog